Follower Cik Syuhadah

Friday 9 December 2011

Disebalik takbir Lab Stuctural Mechanics

Assalamualaikum Readerr Z S Terrsayangg .


Wah , rajin pula i update blog malam-malam macam nie. Buad gaya macam takk ada kerje je. Aish ! Macam mana nakk dekan nie. HAHA STOP merapu meraban la Syuhadah !  STOP berbicara pasal hati. Tolong jadi Profesional sikit :)) 


Title pun nakk gempak kan? Niat dah ada dah nakk ganti David Teo , TAPI jauh sangat menyimpangnya dengan apa yg belajar sekarang. So , ambil-ambil mood je pun boleh. Takk ada la disebalik sangat kan sebab takbir nya pun tak ada. *apa yg aku merepek ni ? *


Korang layan jela gambar-gambar yg ada -_-'' *putus assa*

 Gambar CUN (i)

Ada gaya-gaya future engineer tak 10 tahun lagi? HEHE insyallah. Gambar ini diambil sebelum kerja-kerja structural dijalankan. Untuk pengetahuan korang , experiment pertama kami adalah membuad SLUMP TEST dan COMPACTION TEST dimana mengunakan bancuhan dengan nisbah 1 : 4 : 2 . Kami perlu membuad CUBE , BEAM dan CYLINDER CONCRETE mengunakan pasir + aggregetes + air + simen dengan nisbah yg betul. Experinment ini mengambil masa / hari yg lama kerana banyak stage yg perlu dijalankan.

 INGAT ! Nisbah yg salah atau kecuaian semasa mengira/ menimbang bahan-bahan akan memberi kesan yg BURUK ! Oleh itu , jika mendapat sesuatu projek yg berjuta-juta , site meeting sangat penting dan perlu dilakukan sekurang-kurangnya 2x sehari. Didalam sesebuah construction,CIVIL ENGINEER takk mampu untuk mendirikan/ menjalankan sesuatu projek sendirian tanpa MECHANICAL ENGINEER dan ELECTRICAL ENGINEER. 

** Wah , macam tak percaya aku mampu menghuraikannyaa **

  Gambar GEDIXXX (i)

Abaikan kecacatan senyuman disitu. Aku akan perbaiki kecacatan itu suatu hari nanti. APAKAH ??  -..-''


Nakk jadi model tak lepas atas dasar ketinggian takk mencapai piawaian. Ini lah jadinyaa. APTB ! *posing aku paling mengancam sekali* OH TIDAK ! ! 

 Gambar di sekitar Lab Structural (i)

Kerja-kerja pengnisbahan dimulakan. Dimana simen , pasir dan aggregates di ambil dan ditimbang beratnya. Di stage ini la sangat rumit kerana jika silap timbang , akan memberi kesan terhadap concrete itu nanti. Setelah selesai , pasir + aggregetes + air + simen di campur dan di proses.

 Gambar di sekitar Lab Structural (ii) 

Setelah diproses , bancuhan itu akan dimasukkan kedalam bekas CUBE , CYLINDER dan BEAM untuk proses seterusnya. Kalau korang nak tahu ,bekas CUBE , CYLINDER dan BEAM  itu sangat dan teramat lah berat. Bila tambah dengan bancuhan concrete , budak lelaki pun menggigil-gigil nak angkat. Nakk angkat 2 orang , macam takk gentle la pula. HEHE Tapi SUMPAH ! Berat gila -..-'' Kalau takk percaya , korang boleh try la d(^.^)b


 Gambar di sekitar Lab Structural (iii)


Haaaa baru nampak muka i buad kerja. HIHI si JAMBU itu SAYA dan si HITAM itu NANI. Belakang aku pula tue ape? Cuba teka mesin apee? Cepat-cepat ! Kalau setakat penah tegok je , nakk buad ape. OK fine kalau korang budak bisness ke account ke takk tahu. TAPI, kalau budak CIVIL ENGINEER tak tahu memang memalukan lecturer korang la kan. OK itu adalah Concrete Mixer. Ada banyak jenis concrete mixture nie sebagai contoh Hopper Fed Concrete Mixture Hydraulic ,  Concrete Mixtures Electric and Diesel Engine ,  Mixing Concrete Truck , dan sebagainya. 





Nota Siku : Gaya masuk lab structural macam nak pergi tengok OMBAK RINDU kat JITRA je ! Aish ! Kecantikan adalah hak milik setiap insan. Ye takk ? Dimana sahaja perwatakan perlu dijaga dan yang wajib itu tetap WAJIB. Byee 

No comments: