Follower Cik Syuhadah

Monday 13 May 2013

Kenapa kita susah nakk melupakan seseorang ?

Assalammualaikum

Sebelum aku start mengadap buku, tiba-tiba hati terdetik nakk update something. Ada benda aku nak share dengan korang. Er ini berkenaan HATI. 

p/s : Perempuan, sila baca ! Huhh ~

Lama juga aku cari jawapan untuk soalan nie sebenarnya. Sekarang aku dah jumpa. Jawapan yg aku jumpa nie hasil dari bacaan aku sendiri. Dan aku rasa, hm memang betul ! 

Kekadang tue aku terfikir juga , kenapa kita susah sangat nakk lupakan dia, padahal dia senang je pergi dari kita dan bersuka ria dekat luar sana. Yang kita nie ? Terkontang-kanting sensorang. Bila kawan-kawan tanya, " Eh kau okayy takk ? Nampak moody je " Then kita secara automatic akan menjawab " Eh aku okayy beb ! Happy je * fake smile *. Kita selalu cakap yg kita dah MOVE ON dan mengaku kita happy hidup macam nie. Hakikat sebenar ? 

Bila bercakap, tolong connect kan mulut dengan hati boleh tak ? Er itulah kelemahan perempuan. Mulut kata lain, hati kata lain. Move on sangat ke ? Happy ? Happy sangat ke ? Aku akui, kekadang aku takk connect kan mulut dengan hati pun. Hanya untuk sorokkan kelemahan tue. Tp, aku dah 21 beb ! Aku okayy. 

" Don't say "I'm okay being single" when the truth is you don't say something that you don't feel "

Sigh ~ 

Kenapa kita susah nakk melupakan seseorang ?

Kenapa ?

Sedar ke kita, sedang kita dilamun cinta dengan orang yg salah, tanpa kita sedar HATI kita dan terlalu jauh dengan ALLAH. Kita terlalu letakkan cinta kita pada dia di satu tahap yg paling TINGGI melebihi tahap cinta kita pada ALLAH. Banyakknya masa terbuang macam tue je. Kita jadi lalai, leka dan selalu berangan-angan. Ye, aku akui sekarang.

" Aku muda lagi, jauh lagi perjalanan hidup "

Selalu aku bisik dalam hati nie. Kononnya nak sedapkan hati. Kekadang, aku kalah juga. Tapi, takk apa. AKU OKAYY BEB ! Lepas nie perlu mengatur langkah dengan teliti. Kena tanam dalam hati, JANGAN LETAKKAN CINTA MANUSIA MELEBIHI CINTA ALLAH. 

Lapangkan dada, terima semua dengan hati terbuka. InsyALLAH ~ 

Orang cakap, bila kita nakk tahu dia JODOH kita, bila kita dengan dia, HATI kita tergerakk nakk melakukan kebaikan. Eh ? o.O




p/s : Peringatan untuk kawan-kawan dan diri sendiri terutamanya. Peace V. Jom sambung studyy. Kbye


2 comments:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Assalamualaikum cik. Sy ada sesuatu yg ingin dikongsikan bersama. Moga perkongsian ni, kita dapat refleks dan renungkan sama2. Sy sering juga mencari jawapan utk, bagaimana utk kita melupakan seseorang. Kenapa susah nak move on dan bermacam2 lagi. Sy akui, byk dr pembacaan sy, semua kisah2 tersebut berkisarkan cinta yg xkesampaian antara lelaki dan perempuan. Tapi, bagaimana pula dengan kisah persahabatan yang diuji tatkala kita tunjukkan yg kita sayang dia kerana Allah Taala. Kita pernah ungkap yg kita sayangkan persahabatan bersamanya kerana Allah Taala. Tapi sahabat kita yang tersebut sering tidak ambil endah dengan kita, malah sering salah tafsir kasih sayang yang cuba di tunjukkan sebagai seorang sahabat. Terkadang selama ini kita menganggap dia umpama sahabat yg kita tanamkan impian utk menjadi sahabat nya hingga ke syurga sebab di niatkan persahabatan itu kerana Allah Taala. Tapi sayang, sering di salah erti dan akibatnya kerap berlaku pertelingkahan walaupun puncanya sgt kecil dan remeh. Dengan mudah persahabatan dilupakan apabila dia lebih suka pd org yg mungkin boleh memenuhi citarasa nya dan gaya hidupnya. Mungkin kita xmampu utk menunjukkan kasih syg melalui harta, melalui pengaruh yg kuat dr org sekeliling. Tapi kita mempunyai punya kasih syg yg kita mampu berikan ikhlas dr hati. Sampai ke hari ini sy masih lagi tercari2. Kenapa kita susah move on dr seseorang yg kita anggap sahabat baik. Walaupun terkadang terasa diri hanya dipergunakan bila perlu, walaupun terkadang hati berasa kecewa dgn sikapnya, tp masih lagi ingin membantu dan menolong dia setiap kali dia mencari kita jika bantuan diperlukan. Dan kita masih tahu impaknya atas perbuatan kita apabila, kita umpama madu sepah dibuang apabila segala hajat dan keinginnya dipenuhi. Lalu kita kembali ditinggalkan.